آنچه در قسمت دوم خواندیم:
کینه و نفرت عمر بن سعد بالاخره موجب بروز درگیری با امام حسین (ع) شد. قلبی که سرشار از نفرت باشد همچون سنگ سفت میشود. اکنون هجوم سراسری آغاز و سپاه حقانیت با تعداد کمتر از صد نفر باید مقابل هزاران نفر از افراد فریبخورده و نگونبخت سپاه عمر ایستادگی کند. زمانی که دو سپاه به یکدیگر نزدیک شدند تمامی معادلات نظامی که تا آن زمان وجود داشت برهم ریخت هر یک نفر از سپاه حقیقی اسلام با ده نفر از سپاه عمر به نبرد پرداخته و با رشادت و دلیری تمام میجنگیدند تا به شهادت برسند. طی هجوم سراسری 50 تن از یاران امام حسین (ع) به درجهی رفیع شهادت رسیدند.
دشمن که هجوم سراسری را کارساز ندید روی به حملات انفرادی آورد. نبرد انفرادی موجب طولانى تر شدن مبارزات گردید. نفرات باقیمانده از یاران امام حسین (ع) یکبهیک در نبردهای انفرادی به شهادت میرسیدند تا این که زمان نماز روز عاشورا فرارسید و امام بزرگوار به دلیل اهمیت نماز دستور توقف یکجانبهی نبرد را صادر کردند. یاران باقیمانده به دودسته تقسیم شدند. دستهاى به نماز ایستادند و دستهی دیگر نیز در برابر حملات ناجوانمردانهی سپاه عمر ایستادگی کردند.
و اما بخوانید از قسمت سوم (پایانی):
مبارزه و شهادت امام حسین علیهالسلام
زمانی که تمام یاران باوفای امام حسین (ع) به شهادت رسیدند، او بانوان عصمت را در پناه خیمهای گرد آورد و آنان را تسلى و دلدارى داد و آنها را به صبر و شکیبایی دعوت نمود. سپس فرزند خود امام زینالعابدین علیهالسلام را که در بیمارى سختى به سر میبرد، بهعنوان جانشین خود قرارداد و با او نیز وداع گفت و برای نبرد با سپاه دشمن آماده شد.
امام حسین (ع) ساعتها بهتنهایی با افراد سپاه دشمن به مبارزه برخاست و تعداد بسیاری از آنها را به هلاکت رسانید. هرگاه او در میدان نبرد فرصتی پیدا میکرد بهسوی خیمهها برمیگشت و کودکان و زنان را دلداری میداد. تردد او میان خیمه و میدان نبرد بدین منظور بود تا زنان و کودکان را برای پذیرش شهادت خود آماده کند. امام حسین (ع) طی نبرد سنگین با سپاه دشمن دچار جراحات بسیار شد و پس از مدتی در میدان نبرد از حال رفت. در این حال نیز دشمن او را رها نمیکرد و با تمام قوا بر پیکر بیجان او حملهور میشد. حضرت تاب نیاورده، روی زمین افتاده و به شهادت رسیدند.
درسهای روز عاشورا
هرچند وقایع روز عاشورا تلخ و ناگوار هستند اما لحظه لحظهی آن برای ما مسلمانان سرشار از درس زندگی هست. بادقت در رفتار و منش امام حسین (ع) میتوانیم دنیا و آخرت خود را به بهترین شکل ممکن بسازیم. در این بخش قصد داریم در مورد درسهای دیگری که از روز عاشورا میتوان برداشت نمود صحبت کنیم.
عدالتخواهی
یکی از درسهای حماسهی کربلا، زنده نگاهداشتن دین و بهتبع آن عدالتخواهی و گسترش عدالت در سطح جهان است، بهعبارتدیگر گسترش عدالت همان هدفی است که در ردیف آرزوهای انسان قرار دارد و در دین اسلام نیز از جایگاه ویژه و حیاتی برخوردار است. عدالتخواهی نکتهای است که امام حسین (ع) و یاران باوفایشان حاضر میشوند جان خود را در مسیر کسب آن فدا نمایند.
وقتی ما میگوییم در مدارس گلهای فاطمیه تمامی دانشآموزان باهم برابر هستند و هیچیک نسبت به دیگری برتری ندارند به همین منظور است. هرکسی به هر جایگاهی برسد با تلاش و کوشش و پیگیری خود رسیده است. اگر دانشآموزی موفق شده مقام اول مسابقات قرآنی را کسب کند به این دلیل است که هدف داشته در مسیر رسیدن به هدف باایمان و توکل به خداوند تلاش کرده و موفق شده است. وگرنه از نظر جسمی، ذهنی و موقعیت با دیگر دانشآموزان هیچ تفاوتی ندارد. هرکسی بخواهد میتواند موفق شود.
امربهمعروف و نهیازمنکر
یکی از مواردی که در دین مبین اسلام و قرآن به آن سفارش فراوان شده، مسئلهی امربهمعروف و نهیازمنکر است. همانطور که در قسمت اول بیان شد، حُر با کلام زیبا و امربهمعروف و نهیازمنکر امام حسین (ع) بود که تغییر مسیر داد و به سپاهیان حق پیوست. اما آموزش این مهم در مدرسه بر دوش معلمین گرامی است. مقام معظم رهبری در مورد نقش معلم در تبیین و گسترش فرهنگ امربهمعروف و نهیازمنکر میفرمایند:
«همه مردم باید وظیفه امربهمعروف و نهیازمنکر را برای خود قایل باشند و در محیط کسب، خانه، درس، دانشگاه و محیط کار و زندگی با زبان خوش و لحن مناسب، عمل خلاف و گناه را به خاطی تذکر دهند و سرانجام این مهم در مرحله عمل و اقدام، تنها با اجازه حکومت باید انجام شود.»
نقش معلم در گسترش فرهنگ امربهمعروف و نهیازمنکر بسیار بااهمیت است زیرا میتواند در بعضی مواقع بیشترین تأثیر را بر دانشآموزان که آیندهسازان ما هستند بگذارند .
4 نقش مهم معلم در گسترش فرهنگ امربهمعروف و نهیازمنکر
1.معلم بهعنوان الگوی دانشآموز است و گفتهها و نصیحتهای وی میتواند دانشآموز را تحتتأثیر قرار دهد .
2.فرهنگ و دین ما ایجاد میکند که ارزشهای اخلاقی و معنوی باید در مدارس گسترش پیدا کند و این به عهده معلم است .
3.هم وظیفه شغلی و هم وظیفه شرعی معلم ایجاد میکند که در مدارس ترویج فرهنگ امربهمعروف و نهیازمنکر در اولویتهای یاددهی معلم باشد .
4.نقشپذیری اجتماعی و اهمیتدادن به این ارزشهای معنوی بیشتر در دوران دانشآموزی است که معلم میتواند با خلاقیت خود این دانشآموزان را در جهت مثبت سوق دهد.
بیان اهمیت حقالناس
در روایات متعدد نقل شده که امام حسین (ع) شب قبل از واقعه عاشورا، بیعت را از عهده همه همراهان و بهخصوص کسانی که حقالناسی را بر گردن داشتند، برداشتند و بهاینترتیب با اولویت به ادای حقالناس، آنان را به پرداخت بدهی و دیون خود توصیه فرمودند و در واقع با این رفتار، ادای دین را از حضور در جنگ و همراهی با خود برتر معرفی کردند. در روایات متعدد دیگری نیز نقل شده که امام نهتنها در مسیر حرکت کاروان بهشدت مراقب بودند تا بهواسطه حرکت کاروان عمداً یا سهواً به اموال مردم بین راه آسیبی وارد نشود، بلکه در برخی از روایات نقل شده که برای جلوگیری از واردشدن خسارت به اموال و زراعت ساکنین کربلا، زمین منطقه نبرد را خریداری نموده و در روایتی دیگر حتی زائران حرم خود را نیز از تعدی به اموال مردمی که در مسیر حرکت زائران قرار دارند، بهشدت بر حذر میدارند.
در عصر حاضر نیز این وظیفه همچنان بر گردن تمامی مسلمین جهان است که به حق دیگر مردم احترام بگذارند. بر مدرسهی گلهای فاطمیه واجب است که نگذارد دانشآموزان احساس کمبود داشته باشند. ساعاتی که دختران گل در مدرسه هستند تمام کمال در اختیار آنها هستیم و برای رشد و پیشرفت زندگیشان تلاش خواهیم کرد. همچنین تمامی آموزشها را در این زمینه به آنها انتقال میدهیم تا بتوانند پیروان واقعی مکتب عاشورایی امام حسین (ع) باشند.
از دیگر دستاوردهای قیام عاشورا نیز عبارتاند از:
- توجه به محرومین
- جوانمردی
- هدفمندی حرکت و عمل آگاهانه
- عمل به تکلیف (صبر و شکیبایی، اخلاص در عمل، کار برای رضای خدا و ایمان قلبی)
- واجب بودن دفاع از حقوق مظلومین در برابر افراد ظالم
- اثبات این سخن که: ظلم افراد ظالم، پایدار نخواهد ماند
- غیرت در خانواده و برای خانواده
- مبارزه با هوای نفس
سخن آخر
از این که در سه قسمت از مجموعه مطالب آشنایی با رسالت امام حسین (ع) با مدرسهی قرآنی و دخترانهی گلهای فاطمیه همراه بودید از شما سپاسگزاریم. امید است بتوانید رهروان خوبی باشیم و خون شهدا را با رفتار و زندگی نیکو پاس بداریم.