در کودکان پرسش کردن آغاز تفکر و آگاهی است.
بسیاری از صاحب نظران تعلیم و تربیت عقیده دارند، پرسش خوب و درست، نصف پاسخ است.
برخی نیز معتقدند، پایه و اساس هر اکتشافی، یک پرسش اساسی و بنیادی است.
با توجه به اهمیت و ضرورت پرسش در فرایند یاددهی و یادگیری، اینک درباره ی تقویت روحیه ی پرسشگری در دانش آموزان رهنمودهایی ارائه می دهیم
تعریف پرسشگری
پرسشگری از جمله مهارت های مۆثری است که راه به پاسخ و یقین می برد
و نهادینه کردن این رسم نکو، به معنای دست گیری مخاطبان برای رسیدن به سر منزل مقصود در جاده ی تعلیم و تربیت است.
مدرسه بهعنوان مهمترین نهاد اجتماعی وظیفه خطیر کشف، رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان را بهعهده دارد.
در این میان نقش مربیان و معلمان بسیار تعیینکننده است.
کودکان قبل از ورود به مدرسه بسیار کنجکاو و جستوجوگر هستند
و والدین و اطرافیان را آماج سۆالات پیدرپی خود در موضوعات مختلف قرار میدهند.
با فرارسیدن دوران ورود به مدرسه یکی از مراحل حساس زندگی کودکان نیز شروع میشود.
به راستی اگر ما بتوانیم فرزندانمان را به مهارت پرسشگری مجهز کنیم
و به آن ها بیاموزیم که طرح پرسش، کلید دست یابی به پاسخ های بزرگ است، راه پر پیچ و خم آموختن را برایشان هموار کرده ایم.
زیرا داشتن پرسش، به واقع مجهز کردن ایشان به چراغی است که با آن می توانند کوره راه های نادانستن را آسوده تر در نوردند.
پرسش چراغی است در دست دانش آموزان برای عبور از کوچه های تاریک نادانی تا رسیدن به صبح روشن دانایی.