ما در کشور اسلامی زندگی میکنیم و اصول و قوانین دین مبین اسلام زندگی ما را سامان بخشیده است. کتاب آسمانی ما قرآن، روشنگر راه بوده و همواره ما را در تمام طول زندگی هدایت میکند. پیشدبستانی و دبستان گلهای فاطمیه با افتخار بهعنوان بهترین دبستان قرآنی در سطح استان البرز شناخته شده است. در این مطلب قصد داریم در مورد اصول و قوانین قرآنی بیشتر صحبت کنیم. قوانینی که در دبستان دخترانه گلهای فاطمیه به اجرا در میآیند.
بسیار مهم است که کودکان ما از همین ابتدای تحصیل خود با قوانین قرآنی آشنا شوند و بتوانند زندگی خود را طبق اصول کتاب آسمانی پیش ببرند.
دبستان قرآنی چه مفاهیمی در بر دارد؟
در این بخش از مطلب قصد داریم برای شما عزیزان از نظام آموزشی حاکم بر دبستان قرآنی گلهای فاطمیه و همچنین برنامههای مدرسه برای اجرای قوانین قرآنی، به نحوی دلنشین برای کودکان بگوییم.
قوانین قرآنی باید بسیار شیرین و مناسب با سن کودکان بیان شوند تا آنها نسبت به دین و قرآن احساس خوب پیدا کرده و بتوانند در تمامی مراحل زندگی از این قوانین جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. ایمان و توکل به خداوند به دانشآموزان و خانوادهی ایشان کمک میکند تا با آرامش بیشتر بر مسائل و مشکلات غلبه کنند و در مسیر موفقیت روزافزون قرار گیرند.
در دبستان قرآنی گلهای فاطمیه چه میگذرد:
نظام قرآنی دبستان گلهای فاطمیه
سازوکار داخل مدرسه نسبت به عوامل و شرایط تأثیرگذار بیرونی از اهمیت بیشتری برخوردار است. دبستان دخترانهی گلهای فاطمیه ضمن رعایت کامل برنامهی هماهنگ وزارت محترم آموزشوپرورش، برنامههای خاص خود را نیز برای پیشبرد اهداف قرآنی به اجرا در میآورد.
برنامههای آموزشی و پرورشی برگرفته از کتاب آسمانی که همگام با رشد و توسعه تکنولوژی و دانش روز پیش میروند. در دبستان قرآنی گلهای فاطمیه دانشآموزان را باروح آیات قرآنی و سیرۀ ائمه هدی (ع) آشنا میکنیم و به مدلی همگون با مبانی قرآنی دست پیدا کردهایم.
استفاده از تکنولوژی روز به ما کمک میکند تا بتوانیم ارتباط بیشتری میان کودکان نسل امروز و آیات و قوانین مفید و کارگشای قرآنی برقرار کنیم. حال باید ببینیم غیر از تکنولوژی چه عوامل دیگری در اشتیاق دانشآموزان به قرآن نقش دارد:
تشویق از نوع قرآنی
تشویق قرآنی عبارت است از تشویقی که برای دانشآموزان جنبهی انگیزشی و ایجاد علاقه داشته باشد. تشویق نباید به نحوی صورت گیرد که دیگر دانشآموزان احساس حسادت یا رقابت ناسالم، صرفاً برای پیروز شدن پیدا کنند. به هر نحوی پیروز شدن هیچ اهمیتی ندارد. چیزی که در دبستان قرآنی گلهای فاطمیه مهم است، رقابت سالم، برابر و فعالیت بهصورت گروهی است.
برگزاری مسابقات قرآن و حدیث در محیطی شاد، سالم و رقابت همراه با رفاقت بهصورت گروهی انجام میشود زیرا کودکان دبستانی در سن حساسی هستند و هرگز نباید با کمبود اعتماد عزتنفس مواجه شوند. باید قوانین قرآنی و کاربرد آنها را با ذرهذره وجودشان حس کنند.
آموزش مفاهیم قرآنی به زبان ساده
دانشآموزان دبستانی انرژی بالایی دارند و خیلی سخت بتوان آنها را یک جا آرام نگاه داشت. اصلاً هم نباید برای چنین عملی تلاش کنیم زیرا نتیجهی عکس خواهد داشت.
کادر متخصص دبستان قرآنی گلهای فاطمیه بهخوبی میدانند که برای آموزش اصولی قرآن به کودکان دبستانی بهتر است از زبان قابلفهم خودشان استفاده کنند.
سه عامل در فهم بهتر مفاهیم قرآنی توسط دانشآموزان از اهمیت بالا برخوردار است:
- صبوری
- پیگیری و استمرار
- هدفمندی
تنها با این سه اصل میتوان بدون آنکه به احساسات کودکانهی آنها خدشه وارد شود، قرآن را برای کودکان بازیگوش قابلفهم کرد. برای اینکه مطالب قرآنی در ذهن دانشآموزان نهادینه شود، در کنار تشویق و ایجاد انگیزه نیاز به صبر به جهت تکرار و تمرین است.
با مرور هر روزهی آیات قرآن در فرصتهای مناسب و تمرینات منظم در کنارگذر زمان، آیههای قرآن برای دانشآموز ملکه شده و در جان او مینشینند. حال باید کاری کرد که این تکرار و تمرین مداوم باعث زدگی و خستگی کودک نشود و کودک از آموزش مفاهیم سادهی قرآنی لذت ببرد.
آشنایی دانشآموزان با کاربرد آیات قرآن در زندگی
بهتر آن است که مفاهیم قرآنی بهصورت گروهی اجرا شوند. بهعنوانمثال مبحثی مثل اهمیت نان حلال در زندگی یا مسائل ازایندست بهصورت نمایش به تصویر کشیده شوند تا کودکان بتوانند نقش احکام قرآنی را با تمام وجود حس کنند و از کاربردی بودن آنها در زندگی آگاه شوند. همچنین میتوان با استفاده از کلیپهای قرآنی و انیمیشنهای زیبا کودکان را از کاربرد مفاهیم قرآنی در زندگی آگاه کرد تا هدف و مقصود را بهتر درک کنند.
در ادامه به برخی از نکاتی که در روند آموزش قرآن مؤثر است و باید به آنها توجه شود اشاره میکنیم:
از کلاس تابستانی آموزش قرآن در دبستان گلهای فاطمیه چه میدانید؟
تمرین عملی قرآن
تمرینات عملی به تمریناتی گفته میشود که با بازی و حرکات فعال بدنی و ذهنی همراه هستند.
بهعنوانمثال به دانشآموزان میگوییم:
فکر کن سوار ماشین شدی، همینطور که رانندگی میکنی، سوره همزه را هم با صدای زیبا و بلند تلاوت کن. در این مواقع برای تداعی بهتر از کودکان میخواهیم حس یک راننده را به خود بگیرند. اگر به رانندگی علاقه نشان ندهند از آنها میخواهیم سوار قایق، هواپیما و آنچه که دوست دارند در فرایند ذهنی خود شوند.
در مرحلهی بعدی به او میگوییم:
حالا من رنگهای چراغ راهنمایی را نشان میدهم. با نشاندادن مقوای سبزرنگ، سوره همزه را بلند بخوان، با دیدن رنگ زرد، آهسته بخوان و با دیدن رنگ قرمز در هر حالتی از خواندن که هستی، سکوت کن. (سپس ادامه بازی و تلاوت دوباره سوره به همین ترتیب تمرین و تکرار خواهد شد).
البته این یکی از مثالها بود که بتوانیم روش خود را شرح دهیم. در برخی موارد از ابزارهای کامپیوتری و یا وسایل بازی نیز در این تمرینات کمک میگیریم که با استقبال دانشآموزان همراه است. هیچ چیزی به اندازهی بازی و سرگرمی در جسم و جان دانشآموزان تأثیر مثبت نمیگذارد و چه نیک که دبستان قرآنی گلهای فاطمیه از چنین تکنیکهای جذابی برای آموزش قرآن بهره میگیرد.
سخن آخر
پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد (صلیالله علیه و آله) میفرمایند: ”هیچ مردی فرزند خود را قرآن نیاموزد مگر این که خداوند پدر و مادر کودک را در روز قیامت تاج پادشاهی عطا کند و دو لباس بهشتی به آنان بپوشاند که هرگز مردم مانند آن را ندیده باشند”. (وسائلالشیعه، ج ۴، ص ۸۲۵)
در روایتی دیگر از پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله) است که میفرمایند: ”فرزندانتان را بر سه ویژگی تربیت کنید: محبت پیامبرتان، محبت اهلبیت علیهمالسلام و قرآن”. (کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۵۶)
چه کاری بالاتر از عمل به توصیههای رسول گرامی اسلام؟
امروزه علاوه بر خانوادهها، مدارس و بهطورکلی آموزشوپرورش نیز در تربیت قرآنی نقش بسیار مؤثری دارند و باید همگی دست در دست هم برای آموزش مفاهیم قرآنی به کودکان تلاش کنند.
از اینکه تا انتهای این مطلب با دبستان قرآنی گلهای فاطمیه همراه بودید از شما عزیزان سپاسگزاریم.